Social Media (te)Gekte

Het is weer zo ver, het einde van de blogs is gekomen. Hier nog een laatste blog waarin ik een stukje theorie naar voren laat komen, maar ook mijn belevenissen van de afgelopen zes weken samenvat. Het was me een mooie ervaring!

De dramaturgische benadering van Goffman is een techniek om uit te leggen hoe een individu zichzelf op een geïdealiseerde manier presenteert. De metafoor moet het leven doen voorstellen al een groot podium waarop mensen hun kunstje doen. Volgens Goffman geven individuen een voorstelling en definieerde dat als een activiteit van een individu voor een bepaald publiek dat er constant is. Deze performance zou ook invloed hebben op die waarnemers (Hogan, 2010). Op sociale media sites gebeurd hetzelfde, mensen presenteren zich vaak zo ideaal mogelijk. Mensen kunnen selectief omgaan met welke eigenschappen zij vrijgeven en welke niet. Negatieve eigenschappen worden meestal achterwege gelaten. Goffman noemt een dergelijk proces waarbij individuen selectief omgaan met hun gedrag naar de buitenwereld toe het ‘impression management’ (Hogan, 2010).

We doen er eigenlijk allemaal aan, dat zogenaamde ‘impression management’ van Goffman. Ik ook. Via Facebook, Twitter en iedere sociale media site waar ik kom, zal ik mijn negatieve kanten niet snel laten zien. Wat heeft iemand eraan om te weten wat mijn negatieve kanten zijn? Maar vooral, wat heb ik eraan als zij dat weten? Volgens het artikel van Zhao, Grasmuck en Martin (2008) is er uit onderzoek gebleken dat mensen zich soms als iemand anders voordoen of zichzelf anders weergeven. Ik denk niet dat mensen meer vrienden maken door altijd maar de zware kant van het leven te tonen. De norm is nu eenmaal dat privézaken en privéproblemen ook alleen privé worden gedeeld en dat wordt dan ook netjes nageleefd door het gros van de mensen.

Binnen de benadering van Goffman is het publiek die mensen die iemand observeren en de performance controleren. Aan dit publiek worden details alleen selectief weergegeven, dit in de hoop de gewenste indruk te bevorderen (Hogan, 2010). Mijn publiek zou ik op Facebook simpel kunnen omschrijven als: iedereen wie mijn ‘vriend’ is op Facebook. Natuurlijk is dat niet altijd helemaal waar. Zeer goede vrienden prikken door mijn berichten heen en weten natuurlijk ook, naast wat er op het beeldscherm verschijnt, wat zich werkelijk bij mij afspeelt. Een deel van mijn publiek zal dus een ander beeld hebben van mijn leven dan het publiek dat in mijn privéleven dichtbij mij staat. Dit zal voor iedereen wel gelden denk ik, ieder huisje heeft zijn kruisje toch? Het is niet altijd leuk om tegenslagen met Jan en alleman te delen. Op Twitter zou je kunnen zeggen dat mijn publiek al mijn volgers zijn. Omdat ik op Twitter wel ietwat selectief ben is het niet zo dat onbekende mensen mij volgen waardoor mijn publiek alleen uit, voor mij, bekende mensen bestaat. Uit het artikel van Zhao, Grasmuck en Martin (2008) blijkt ook dat bijvoorbeeld sites als Facebook ervoor zorgen dat mensen wel realistischer en eerlijker zijn omdat er minder anonimiteit is, maar omdat er minder ‘gating abstacles’ zijn mensen toch een beetje spelen en draaien met de waarheid.

 

 

Facebook, Twitter, Google+, WordPress en Delicious. Toen ik hoorde dat we op al deze sociale netwerk sites actief moesten worden, duizelde het mij een beetje. Maar, nu zes weken later, vind ik het een grote en ook leuke ervaring. Helaas heb ik niet de tijd en de motivatie om op al deze sites actief te blijven, maar ik heb er wel een hoop van geleerd!

Facebook en Twitter gebruikte ik al regelmatig. Door de opdrachten voor Social Media ben ik Twitter wel anders gaan gebruiken, ik volg op het moment meer merken, politici en bekende Nederlanders dan ooit tevoren. Ook bleek het leuk te zijn deze mensen en merk te contacten via Twitter, het leukste hiervan was dat ik onverwacht veel respons kreeg. Zo heb ik even berichtjes over en weer gestuurd met Soundos en heeft T-Mobile Webcare mij geholpen aan 20% korting op mijn abonnement. Aan de andere kant voelde me vooral heel erg genegeerd op het moment dat ik een berichtje had gestuurd (wat velen konden zien) en hier geen reactie op kreeg. Ik denk dat ik hier af en toe nog wel gebruik van zal blijven maken, hoewel ik ook ontdekt had dat ik meer een passieve volger dan een actieve volger op Twitter ben.

Mijn gebruik op Facebook is niet veel veranderd, door de komst van de cirkels en de nieuwe timeline ben ik me eerlijk gezegd alleen maar gaan irriteren. Facebook was toch goed zo? Gelukkig is mijn attitude ten opzichte van Facebook sterk genoeg en omdat eigenlijk al mijn vrienden en kennissen ook gebruik maken van deze site zal ik zeker niet gauw overstappen. Het gebruik van Facebook vind ik makkelijk en prettig. Facebook gebruik ik vooral om op de hoogte te blijven van mijn vrienden en kennissen, ik post er door de komst van Twitter niet veel onnuttige dingen meer op, alleen als er echt iets is gebeurd dat ik graag wil delen en waar mensen dan op kunnen reageren. Twitter gebruik ik voor een stukje tijdverdrijf en voor mijn interesses in vrienden, merken en bekende mensen. Omdat Twitter en snel medium is weet ik in notime wie wat aan het doen is en waar. Ook het nieuws verspreid zich razendsnel via Twitter, dat vind ik fijn want ik ben graag op de hoogte van het nieuws.

Google+ was leuk om te ontdekken. Toen wij met Social Media begonnen was alleen de betaversie nog toegankelijk en dan ook alleen op uitnodiging van een lid. Op Google+ waren de zogenoemde cirkels als eerste geïntroduceerd. Ik moest er een paar keer mee ‘spelen’ om het te ontdekken en het nut in te zien van de cirkels. Mijn conclusie was dat ik het niet heel overzichtelijk vond, niet overzichtelijker dan een lange lijst met namen op alfabet. Ik ben niet iemand die Google+ snel zal gaan gebruiken. Dit komt mede omdat ik geen vrienden of familie heb die actief zijn op deze sites, maar ook omdat ik het misschien iets te bewerkelijk vind. Steeds na moeten denken waar je mensen in plaatst, en als je dan een bericht stuurt wie het dan wel en wie het niet mag lezen. Ik ben er nu eenmaal voor om niet al te persoonlijke informatie te delen via een sociale netwerk site, als dit je instelling is, dan zijn dergelijke cirkels ietwat overbodig. Als iemand graag mijn vakantiefoto’s wil zien dan komen ze maar gezellig een keertje langs, en als ik iets dringends te vertellen heb stuur ik toch wel een privéberichtje of bel ik diegene simpelweg even op. Dat vind ik persoonlijker dan een massaberichtje waarin ik persoonlijke informatie zou delen. Natuurlijk begrijp ik wel dat zo’n cirkel handig kan zijn als je een feest gehad hebt en in 1 muisklik iedereen deze foto’s wil laten zien. Maar zo vaak komt dat bij mij niet voor, dus ik denk dat ik Google+ niet heel actief meer zal blijven gebruiken. Wie weet hou ik het wel gewoon aan, mocht Facebook straks leegstromen en iedereen overlopen, dan heb ik alvast een account!

Delicious was echt een geval van korte duur. Omdat ik erg nieuwsgierig was naar wat dit precies was, heb ik een account aangemaakt. Helaas viel het mij erg tegen. Ik ben nu eenmaal niet heel erg van de links delen, ook zag ik niet echt een toegevoegde waarde, ook op Delicious heb ik geen vrienden of kennissen en dus is de motivatie niet erg groot hier actief te blijven. Op Facebook is het natuurlijk ook mogelijk links te plaatsen en op die manier interesses in websites met anderen te delen, om hier een geheel aparte site voor te gebruiken vind ik iets te onhandig. Wat Facebook en Delicious wel zouden kunnen doen, is de sites aan elkaar koppelen, dat men via het profiel van een vriend op Facebook de interesses in websites van een ander op een makkelijke manier kan ontdekken. Ik kan me wel voorstellen dat het voor grote opdrachten of projecten handig kan zijn als je alle links hier kan bundelen, maar op dit moment zou ik niet goed weten waar ik het voor moet gebruiken.

WordPress. Leuk! Ja WordPress is zeker leuk, ik heb genoten van de manier waarop we informatie deelden met elkaar en elkaars meningen en ervaringen terug konden lezen. Ik heb WordPress zelfs naast Twitter en Facebook als app op mijn BlackBerry genomen. Ik vind WordPress prettig in gebruik en zeker iets wat ik vaker zou kunnen gaan gebruiken. Helaas is wel ook hier het geval dat ik bijna geen vrienden en kennissen actief heb op WordPress, maar in principe kan het ook heel leuk zijn de blogs van vreemden te lezen. Ik weet nog niet precies hoe ik WordPress zal blijven gebruiken en of het in de loop van de tijd niet verwaterd, maar ik heb er wel een hoop van geleerd en ik heb het plezier van schrijven weer teruggevonden door deze website!

Als ik terug kijk op deze zes weken ‘Social Media gekte’, mag ik concluderen dat ik er veel plezier mee heb gehad. Sociale Media is een stukje ontspanning, een stukje interactie, een stukje vrienden, een stukje tijdverdrijf maar ook leerzaam en vooral heel leuk. Er valt meer uit Sociale Media te halen dan menig mens denkt of beseft, dat blijkt ook maar weer na zes weken analyseren. Ik zou niet kunnen zeggen dat er sites niet hoeven te bestaan wat mij betreft, ik denk dat iedereen zo zijn dingen en interesses heeft en dat er voor iedereen een plek moet zijn op het net waar hij of zij zich thuis voelt, en op diegene zijn manier zijn interesses kan delen met de mensen met wie hij dat wil.

Roxanne Steijger

Hogan, B. (2010). The Presentation of Self in the Age of Social Media: Distinguishing Performances and Exhibitions Online. Bulletin of Science, Technology & Society, 30(6), 377-386.

Zhao, S., Grasmuck, S., & Martin, J. (2008). Identity construction on Facebook: Digital empowerment in anchored relationships. Computers in Human Behavior, 24(5), 1816-1836

One Comment on “Social Media (te)Gekte”

  1. mdk630 says:

    Leuk dat je alles zo positief hebt ervaren! Ik heb inderdaad ook gemerkt dat ik een beetje was vergeten dat het leuk is om te schrijven. Hoop dat meerdere mensen blijven schrijven op WordPress, het is inderdaad een leuke manier om met elkaar te interacteren!


Leave a Reply

