The class of social media

Als ik mijn sociale media gebruik van de afgelopen zes weken moet gaan bestuderen kom ik tot de conclusie dat ik de afgelopen weken een hoop te weten ben gekomen over het gebruik en het concept sociale media. Al ben ik tot nu toe nog steeds geen actieve gebruiker van sociale media. Ik ben meer de passieve toeschouwer, die af en toe een reactie bij een vriend(in) plaatst of iets post. Ik bekijk meer andermans profiel, wie er jarig is, foto’s van feestjes en om te kijken waar iedereen meebezig is etc.. Ik ben nog nooit echt actief geweest op sociale media. Ook niet voor dit vak.

Door de opdrachten, die we op kregen, moesten we gebruik gaan maken van meerdere soorten sociale netwerken. Al eerst moesten we ons aanmelden op wordpress.com. Van deze site had ik nog nooit gehoord aangezien ik nooit blog. Ik zat al op Facebook, dus dat was niet nieuw voor mij, maar voor dit vak had ik nog nooit van Google+ gehoord. Het was wel een uitdaging om te zorgen dat je meer contactpersonen kreeg op Google + en de contactpersonen vervolgens in te delen in kringen. Dit verliep erg stroef omdat bijna niemand bekend is met Google+ waardoor je toch sneller weer op Facebook gaat. Naast Google+ moest ik me ook aanmelden op Twitter. Het leuke aan Twitter is, dat je beroemdheden kunt volgen waardoor ze voor je gevoel wat meer ‘tastbaar’ zijn. Voor je gevoel neem je een kijkje in hun dagelijks leven. Het was de bedoeling dat we contact zochten met een beroemdheid, dit was makkelijker gezegd dan gedaan. Ik heb contact gezocht met twee celebrities, maar na uren wachten had ik van beiden nog steeds geen reactie. Dat vond ik wel jammer. Al vond ik dit wel de leukste opdracht tot nu toe. Daarnaast moesten we ook nog een merk en een politicus volgen. Bij het volgen van een merk viel me echt op dat ze erg behulpzaam zijn als er iets markeert aan het product. Door de sociale media is de hele wereld veranderd waardoor mensen met een vraag/probleem gewoon een tweet sturen naar het desbetreffende bedrijf. Dit is voor mij nog wel even wennen aangezien ik niet zo actief ben op Twitter.
Ik ben sociale media door deze cursus niet meer gaan gebruiken, dus ik ben niet echt anders gaan kijken naar sociale media. Mijn visie ten opzichte van sociale media is niet verandert door deze cursus. Ik ben alleen meer te weten gekomen over sociale media. Het enige wat voor mij erg duidelijk geworden is, is dat als je een grote groep wilt bereiken sociale media erg handig is om bijvoorbeeld mensen op te roepen/verzamelen voor een protest of donors.
Als ik sociale media gebruik vindt er meer interactie tussen vrienden en mij plaats. Ik post nooit iets algemeens voor al mijn contactpersonen. Tenzij ik een mededeling heb, die veel mensen aangaat, maar dat komt bijna nooit voor. Ook op WordPress zou ik ook niet zo snel een blog plaatsen.
Wel moet ik zeggen dat ik niet meer echt zonder sociale media kan. Mijn telefoon heeft namelijk al drie dagen geen internet door een storing waardoor ik niet kan pingen, whatsappen, facebook checken en mailen. Dat vind ik erg irritant, want je stuurt iemand toch wel heel gemakkelijk even snel een ping/whatsapp. Maar ik zou niet snel tweets versturen op Twitter of dingen posten op Facebook. In dat opzicht blijf ik liever anoniem en heb ik liever één op één contact met mijn vrienden.
Als ik zo de afgelopen weken reflecteer vind ik sociale media een interessant vak en heb ik er zeker veel van geleerd. Vooral over het gedrag van mensen op sociale media, maar ook hoe je er mee om moet gaan en hoe andere personen/bedrijven het gebruiken. Zo ben ik bewuster geworden van het gedrag van mijn Facebook vrienden.

Leave a Reply

