Van koelkast aan je oor tot de wereld in je hand!

LeonGrevinkLeon Grevink
 
Nieuwe week, nieuwe kansen! Maar eens in twitter duiken! #VUSM
 
Aan het begin van het vak Sociale Media aan de Vrije Universiteit, beter bekend als #VUSM, was dit mijn eerste Tweet ever. Toentertijd was ik slechts een gebruiker van Facebook als Social Media. Door het volgen van dit vak heb ik ook een Google+-, Twitter-, WordPress-, en Deliciousaccount aangemaakt.
 Als een van de weinigen die dit vak volgen ben ik niet in het bezit van een smartphone. Hierdoor ben ik nog van de (old school) computer afhankelijk wanneer ik de social network sites waar ik me voor heb aangemeld wil raadplegen. Dit zorgt er voor dat ik het raadplegen van die sites ofwel moet plannen, ofwel in mijn dagelijkse routine moet verweven. Ik merk dat ik geen van beiden doe. Des te meer vrije tijd ik heb, des te meer tijd ik op de social network sites doorbreng.
 
Gedurende de zomer had ik zeeën van tijd en maakte ik elke dag leuke dingen mee. Foto’s status-updates en onzinnige reacties op Facebook waren aan de orde van de dag. Nu de tijden van studie weer zijn aangebroken merk ik dat mijn gebruik van de social media is afgenomen. Maar waar ik eerst alleen actief was op Facebook, maak ik nu ook actief gebruik van Twitter en WordPress.com. Dit mede door het volgen van het vak Social Media. Toch moet ik toegeven dat ik mijn Twitteraccount nog wel eens wil openen om met studiegenootjes te  tweeten en om te kijken wat sommige accounts die ik volg uitspoken. Mijn gebruik van Facebook is veranderd, waar ik eerst alle tijd had om vele Facebook-pagina’s door te spitten is het nu meer beperkt tot het volgen van bekenden die ik niet vaak spreek, afpsraken met groepen te maken en events uit te kiezen waar ik deel uit van wil maken.
 
Je zou kunnen stellen dat mijn gebruik van de social network sites meer praktisch van aard is geworden en dat ik begin te wennen aan het gebruiken van web2.0-websites. Aangezien ik als gebruiker zelf kan bepalen wat ik mee krijg van de inhoud van bepaalde social network sites en er zelf aan kan bijdragen. Dit sluit aan bij de web2.0 theorie van Jacskon en Lilleker (2009).
 
Google+ en Delicious heb ik helaas aan me voorbij moeten laten gaan. Bij Google+ is het probleem dat er niet genoeg bekenden van mij actief zijn op deze social media. Op dit moment heb ik zeven vrienden ingedeeld in drie kringen. Ik zie er nog steeds wel het voordeel van in, maar het is voor mij nog niet praktisch genoeg om er gebruik van te maken. Ik ben benieuwd of dit in de toekomst gaat veranderen. Ook van Delicious zie ik wel de voordelen, maar het triggert me nog niet genoeg om er mee aan de slag te gaan. Waarschijnlijk omdat het weer iets nieuws is, moet ik me er overheen zetten om er mee aan de slag te gaan. Wie weet in de toekomst..
 
Op Facebook, en soms op Twitter, post ik dingen die ik interessant genoeg vind om te delen met de rest van mijn vrienden, dit varieert van grappige tot opvallende zaken en van rare filmpjes tot – naar mijn mening – goede muziek. Dus eigenlijk filter ik mijn leven en zet ik het residu ervan online. Ik vind het leuk om de positieve zaken uit mijn leven te delen, dat geeft me een voldaan gevoel. Ook vind ik het leuk om de reactie’s van mijn daarop te zien. Dit sluit aan bij de theorie van Hogan (2011), hij noemt hoe iemand zichzelf neerzet op de social media een tentoonstelling. Met deze metafoor probeert Hogan (2011) een vergelijking te leggen tussen ‘de goede dingen uit iemand zijn of haar leven’ en ‘de kunstwerken die een kunstenaar voortbrengt en die goed genoeg zijn voor een tentoonstelling’.
 
Op een gegeven moment was er thuis een unieke situatie; iedereen was thuis. Dus gingen we met zijn allen eten en zouden we daarna leuk een spelletje gaan doen. Ware het niet dat iedereen, behalve ik, tijdens en na het eten alleen maar met zijn smartphone in de hand zat en de nieuwe rage ‘wordfeut‘ zat te spelen. Tegelijkertijd kwam de ene na de andere blieb, fietsbel, vogeltjilp en overvliegende zeekoe voorbij. Dat was het moment waarop ik lichtelijk geïrriteerd ben opgestaan, de versmartphoning van de maatschappij vervloekte en de stad ben ingegaan om mijn verdriet te verdinken.
 
Omdat ik toch met een vrolijke noot wil eindigen. Hier een geniale tweet van Rutger Castricum, de presentator van het Powned nieuws:
 
Rutger_zelfRutger Castricum
 
Ok en dan nu iedereen kappen met mij uit te dagen voor wordfeud. Ik speel alleen tegen lekkere wijven. #winwin”
 
 Peace out 
6 Comments on “Van koelkast aan je oor tot de wereld in je hand!”

  1. aakrekel says:

    Hey Leon!
    Zonde dat je geen smartphone heb, echt een aanrader. Naast het gebruik van dingen als ping en whatsapp is het ook handig voor het ontvangen van je e-mail. Als je er een neemt zou ik toch wel de nieuwste iPhone nemen! Dat is toch wel een beetje de Vuurflits onder de smartphones!

    Groetjes, Annefleur

  2. charissaserena says:

    De iphone is nu al helemaal aan te raden door die gare stroing met Blackberry! Maar een smartphone in het algemeen is sowieso eigenlijk wel een must-have tegenwoordig!

  3. philippine89 says:

    hi leon!
    ik vind het wel erg knap dat je toch zonder smartphone into social media bent!
    ben je overgehaald om een smartphone aan te schaffen na het vak social media?
    of zie jij jezelf niet na het eten met een smartphone vastgeplakt aan de hand in plaats van ouderwets een spelletje doen zonder dat er telefoons aanwezig zijn?

    • leongrevink says:

      Ik wil al langer een smartphone, maar een woeste zomer deed me beslissen om het nog even uit te stellen. Na de zomer was het nog wachten op een nieuw model, nu ga ik er waarschijnlijk binnenkort aan geloven en een I-phone aanschaffen. Ik hoop op de Gulden Middenweg, wel met telefoon, maar hopelijk ook nog met de meer aardse zaken.


Leave a Reply

