Verslaafd of niet Verslaafd?

Voordat ik dit vak ging volgen was ik natuurlijk al met Social media bezig. Ik had accounts op Facebook, Hyves, Orkut en Twitter. Ik zit dagelijks op Facebook en de rest zo af en toe. Ik ben allang van plan mijn Hyves account te verwijderen, eigenlijk gebruik ik het alleen voor nichtjes en neefjes(rond de 10 jaar..). Orkut is de Hyves van Brazilië.. Hierop heb ik nog vrienden, bekenden en familie. Maar gelukkig gaan daar ook weer heel veel van over op Facebook. Twitter deed ik al helemaal weinig mee.

Sinds ik dit vak volg, ben ik anders naar Social Media gaan kijken. Ik heb nu in totaal 6 accounts op Social Networking Sites; Facebook, Twitter, Hyves, Orkut, Google+ en Delicious. Facebook en Twitter doe ik dagelijks. Waarbij ik Facebook vooral gebruik om met vrienden in contact te blijven en foto’s te delen/bekijken en Twitter vooral voor het nieuws. Google+ heb ik gedaan vanwege dit vak, maar ik ben er niet heel erg enthousiast over. Al helemaal nu Facebook het idee van Google+ bijna helemaal overgenomen heeft…. Maar ik houd me account wel op Google+, je weet maar nooit, misschien gaat iedereen wel opeens van Facebook naar Google+ over. Delicious heb ik nog steeds niet helemaal begrepen, maar het idee is wel onwijs handig. Als ik me scriptie ga schrijven ga ik het ook zeker gebruiken.

Facebook en Twitter doe ik op de laptop, de Ipad en op mijn Blackberry. Het vervelende aan social media op je telefoon is dat je er veel vaker op kijkt dan goed is. Als ik in de trein zit, in de wachtkamer van de tandarts, tijdens college, in de pauze tijdens werk!!! Om gék van te worden. Hoe voel ik me als ik op Social Media zit? Meestal verveeld, dan ga ik kijken wat anderen te melden hebben op Facebook, of er nieuwe foto’s zijn, enzovoort. Natuurlijk zit ik niet alleen op Social media als ik me verveel. Als ik zelf ik leuks heb meegemaakt en dat met anderen wil delen ga ik natuurlijk ook even op Facebook. Of om foto’s te plaatsen van mijn laatste vakantie of weekendje weg. Met de Blackberry-storing van de afgelopen 3 dagen merk ik pas echt hoeveel ik social media gebruikte op mijn telefoon.

Soms denk ik dus wel aan Social Media als iets irritants, maarja je blijft natuurlijk wel met een heleboel mensen in contact, mensen die je anders misschien nooit meer zou spreken: oude vrienden van basisschool, oude vrienden van middelbareschool, ex-collega’s, vrienden in het buitenland, enzovoort.

Ook denk ik na het volgen van dit vak meer na over wat ik zomaar online zet, wie mijn publiek is en wie nou ‘echt’ je vrienden zijn op Social Media. Sowieso ben ik niet zo onwijs actief op Social Media, ik kijk liever beetje rond, zet af en toe een post of deel foto’s met vrienden. Maar ik denk wel 2 keer na voordat iets op internet gaat!


9 Comments on “Verslaafd of niet Verslaafd?”

  1. IRGIORGIO says:

    In de pauze tijdens werk is wel erg. Ik heb mn telefoon nooit mee in de pauze, maar bij mij is het zo; je zit in de kantine met collega’s waarvan zeker de helft op hun telefoon zit te wordfeuden, facebook, twitteren of pingen. Niet dat ik het erg vind, laten ze mij tenminste met rust. Maar vroegah praatten collega’s wel is met elkaar in de pauze

  2. carinaprudondecastro says:

    Ja, ik zit natuurlijk niet non-stop te facebooken tijdens mijn pauze;). Maar aan de andere kant, ik heb altijd alleen pauze, dus zit je toch van alles te doen op je telefoon; facebook, twitter, sms, emailen, pingen enzovoort. Als ik wél met anderen pauze zit ik echt niet dingen te doen op mijn telefoon;)

    • IRGIORGIO says:

      dan is het niet erg. maar het is ineens een trend aan het worden om al ben je met andere in een ruimte is iedereen toch met zn telefoon bezig. ik heb ook een bb maar ik snap het niet, wie is zo belangrijk om constant te spreken xD

  3. krs260 says:

    Als je het zo optelt, zou je al een dagtaak aan het volgen van al die (6!) social network sites hebben. Maar is je SNS gebruik door dit vak ook echt gestegen; zit je vaker op Facebook en Twitter dan voorheen? Goed dat je meer na bent gaan denken over wat je online zet; levert het vak toch ook wat positiefs op!

  4. johannesbloemendaal says:

    Misschien dat het hele verslavingsaspecten leuk is om op te nemen dit vak voor volgend jaar. Lijkt mij in ieder geval wel relevant, vooral als je kijkt naar jongeren.

  5. fleurw says:

    Ik denk dat verslavingsaspecten inderdaad erg relevant zijn voor dit vak. Met de opkomst van smartphones is dit alleen nog maar belangrijker geworden; je kunt waar en wanneer dan ook meerdere SNS checken en veel jongeren doen dit dan ook continu.

  6. henkdegraaf90 says:

    Ik herken mezelf in deze blog. Constant checken als je verveeld bent, ook al weet je bijna zeker dat er niks nieuws op staat. Best wel erg eigenlijk.

  7. lauraarkesteijn says:

    Ik ben een van de zeldzame gevallen zonder smartphone, en irriteer me af en toe mateloos aan hoe vaak mensen bezig zijn met hun telefoon. Dit aspect van sociale media kan ik toch niet echt sociaal noemen voor je fysieke omgeving..

    • carinaprudondecastro says:

      Laura, door het schrijven van de blog ben ik me ook heel erg ervan bewust hoe vaak ik, nutteloos, op dat ding zit te kijken.. Dus nu houd ik er zelf ook meer rekening mee;).
      Het is alles behalve sociaal, je hebt helemaal gelijk..


Leave a comment