Facebook aangeklaagd voor Privacy schendig

Interessant stukje op NU.nl over privacy schendig door Facebook.

AMSTERDAM – Facebook kan een boete van 100.000 euro krijgen van de Ierse privacywaakhond, omdat het persoonlijke gegevens die gebruikers verwijderd hebben, blijft opslaan.

Ook de filmpjes op Youtube zijn erg interessant!

 

http://www.nu.nl/internet/2647999/boete-dreigt-facebook-vanwege-gegevensverzameling.html

 

http://www.youtube.com/user/europevfacebook2


8 Comments on “Facebook aangeklaagd voor Privacy schendig”

  1. alexanderjoordens says:

    Best wel goed eigenlijk. Ik vind dat Facebook ook wel eens een beetje aan banden gelegd mag worden, in plaats van dat ze alles ongelimiteerd kunnen doen en laten.

  2. kevin8rbrg says:

    Met nieuwe technologieen komen er nieuwe problemen en zullen we met zijn allen nieuwe normen en waarden omtrent het gebruik ervan moeten vast stellen. Gelukkig beginnen overheden steeds meer in te zien dat Facebook in een zeer machtige positie komt omdat ze veel informatie hebben.

    Waar FB nu voor aangeklaagd wordt is het bewaren van verwijderde informatie. Informatie die niemand nog kan terugzien en waarvan waarschijnlijk zelfs de persoon zelf het op een gegeven moment vergeet, maar FB heeft het dan nog steeds in zijn macht. Het lijkt op zichzelf niet zo heel boeiend, maar ik heb liever niet dat een bedrijf zichzelf zo kan verrijken.

  3. mdk630 says:

    Een bedrijf als Facebook kan ook alle persoonlijke gegevens aan (marketing) bedrijven verkopen voor verschillende, misschien wel slechte doelen. Dit is toch niet zo’n prettig idee als je je bedenkt hoeveel mensen er lid zijn van Facebook.
    Ik vind het dan ook terecht dat er een keer wat aan gedaan wordt. Privacy is belangrijk voor mensen en ook Facebook zal dit dus moeten respecteren.

  4. Soms denk ik ook: ik doe mijn hele Facebook weg. Maar ten eerste is het kwaad al geschied daar Facebook alles al heeft opgeslagen en ten tweede kan ik eigenlijk echt niet zonder (al is het maar omdat ik niet van al mijn internationale sociale contacten een email of mobiel nummer heb). Ik ben blij dat door zaken als deze de ‘enge’ kanten van Facebook ook belicht worden en de customers zich misschien wat meer ‘aware’ worden van hetgene dat Facebook allemaal uit spookt. Toch is het ook een eng idee hoe ‘afhankelijk’ we op sommige gebieden zijn geworden van Facebook en hoeveel macht wij ze daarmee geven.

  5. lauraarkesteijn says:

    Goed dat hier veel aandacht aan wordt besteed. Ik vind het echt belachelijk dat Facebook ongevraagd zoveel informatie over jou opslaat en bewaard. Aan de andere kant vind ik wel dat mensen hier van te voren beter over na kunnen denken. Je weet zelf natuurlijk ook wel dat alles wat je op internet zet, moeilijk helemaal te verwijderen is. Goed nadenken over wat je wel en niet op Facebook zet scheelt al de helft! En stiekem vind ik het best wel handig dat er op Facebook altijd advertenties verschijnen die bij mijn interesse’s passen.. Neemt natuurlijk niet weg dat het onbeschoft is om ongevraagd informatie te bewaren en gebruiken.

  6. lvdveen says:

    Zodra jij een account bij Facebook aanmaakt weet je gewoon dat hoe je je veiligheidsinstellingen ook instelt, als mensen willen kunnen ze er toch wel omheen! Nu is het natuurlijk makkelijk om Facebook aan te wijzen op privacy- inbreuk, maar internet is gewoon niet 100% veilig. Dus het kan bij elke andere site net zo goed gebeuren!

  7. annn89 says:

    Eindelijk worden ze een keer hard aangepakt! Ze verdienen al bakken met geld, dus ze mogen ook best een keertje gestraft worden! Ik denk dat het gros van de mensen nog niet eens weet wat er met je gegevens gebeurd(behalve wij natuurlijk na social media haha) dus het is goed dat ze er nu een keer niet goed vanaf komen!

  8. philippine89 says:

    en terecht, tegenwoordig worden zoveel persoonsgegevens vrijgegeven aan derden….


Leave a comment