Facebook, ik wil geen leven meer zonder.

Voor de laatste opdracht van het vak Social Media is mij gevraagd om te kijken naar het gebruik van mijn sociale media in de afgelopen periode.

Voordat ik begon aan het vak had ik eigenlijk alleen nog maar de beschikking over Facebook. Al snel werd dit aangevuld met o.a. Twitter en Google+. Kijkend naar mijn sociale media gebruik, komt toch al snel naar voren dat ik voornamelijk Facebook gebruik. Eigenlijk is het gebruik van Facebook een alledaagse, steeds terugkerende activiteit. Twitter kon mij eigenlijk niet zoveel bekoren, zoals Facebook dit wel doet. Twitter gebruikte ik derhalve alleen voor het uitvoeren van de 2 opdrachten voor het vak Social Media.

Maar waar gebruik ik dat Facebook nu eigenlijk voor??Deze vraag stellende, kom ik toch al snel tot de conclusie dat ik het eigenlijk alleen gebruik voor het onderhouden van contacten van vrienden en ander gerelateerde contacten. Nog even de foto’s van het ´stappen´  van afgelopen weekend uploaden of bekijken, kijken of vrienden nog nieuwe muzieknummers hebben geupload. En gewoon even zien en informeren hoe het met iedereen is en kijken wat men op dat moment aan het doen is.  Een vast patroon van mezelf is, dat ik ook altijd even bij mijn vriendin kijk, even kijken wat zij aan het doen is.

Het gebruik van facebook geeft me eigenlijk altijd een goed gevoel, het is leuk om te bemerken dat iemand iets achtergelaten heeft op je prikbord en om zelf contact te zoeken met je vrienden. Na het afsluiten van de website heb je altijd het gevoel dat je ze toch even gesproken hebt, dat je toch even contact met hen hebt gehad . Er zijn dan ook niet echt een vast moment aan te wijzen dat ik echt facebook wil gebruiken, het is gewoon een normale en dagelijkse bezigheid van mezelf geworden.

Op de vraag of ik wilde dat het niet bestond? Kan ik dan kort en bondig antwoorden: Nee. Ik vind Facebook echt een toevoeging aan mijn dagelijkse activiteiten en het is eigenlijk ook een bezigheid die ik met plezier doe en ook weer met plezier afsluit. U zult zich afvragen of er dan echt geen nadelen voor mij zijn aan Facebook? Ja, toch wel. Een voorbeeld hiervan: Wanneer er een opdracht gemaakt moet worden en je heb nog slechts 2 uur voor de deathline en je voor de 3de keer in hetzelfde kwartier de facebook pagina opent.  Maar dit weegt zeker niet op tegen de voordelen. Het onderzoek van Goffman spreekt over een frontstage en een backstage. Mensen spelen op een toneel en doen zich frontstage anders voor dan backstage. Dit is ook erg van toepassing op mijn Facebookprofiel en op mijn facebook gebruik. Op Facebook staan bijna alleen maar(naar mijn idee) leuke foto’s en schrijf ik altijd heel vrolijke commentaren. Dit hoeft natuurlijk niet in overeenstemming te zijn met mijn gedrag en gevoel in de offline wereld.

Maak ik dan helemaal geen gebruik van andere sociale media?. Nee, Twitter vond k interessant om een keer gezien te hebben en kennis te nemen van het gebruik en de mogelijkheden.  Desondanks  heeft Twitter voor mij lang niet de toegevoegde waarde zoals facebook dat voor mij heeft. Daarnaast maakt praktisch niemand van mijn vriendenkring gebruik van Twitter.

Het volgen van celebraties via Twitter begon op den duur uiteindelijk ook te vervelen. Het medium Google+ is voor mij echt een ver van mijn bed show,  en ik zie hier voor mij de toegevoegde waarde  niet van in, tevens ook omdat Facebook eenzelfde type applicatie heeft toegevoegd.

Kortom,  geef mij maar Facebook dan kom ik mijn dag wel door!



Leave a comment