Social Media Review

Voor dit opdracht moesten we onze gebruik van sociale media van de afgelopen zes weken analyseren. Welke SNS maakte ik gebruik van? Hoe vaak zat ik er op? Wat waren mijn ervaringen? Here we go..

Ik moet eerlijk bekennen dat mijn SNS gebruik voor het begin van de vak Social Media is onveranderd gebleven. Ik maakte al gebruik van Facebook en heb inmiddels Twitter en Google + aangemaakt. Daarnaast heb ik een account aangemaakt bij WordPress. WordPress heeft mij positief verraast. Het posten van een blog gaat heel makkelijk en het is eenvoudig te gebruiken Dat is toch anders bij Twitter. Sinds de opmars en al de hype rondom Twitter heb ik nooit de behoefte gehad om Twitter aan te maken en Tweets te plaatsen. Toch was ik verplicht om een account aan te maken vanwege dit vak. Na het maken van een Twitter account en plaatsten van paar Tweets snap ik nog steeds niet waarom dat ding zo ongelofelijk populair is. Wat ik wel tof vond was het feit dat zoveel celebraties Twitter gebruiken en daardoor krijg je als volger een speciale band met ze.

Google + heb ik ook eerlijk gezegd niet veel gebruikt na de ‘google +_assingment’. Als je Facebook gebruikt, komt Google + wat nog in betafase is, nogal incompleet en kaal over. Sites als Foursquarw, Delicious en LinkedIn heb ik nog niet in gebruik genomen vanwege het feit dat ik genoeg heb aan Facebook. Wellicht kan dit in toekomst veranderen als ik afgestudeerd ben.

Zoals vermeld gebruikte ik Facebook voor dit vak en mijn gebruik ervan is in 2 jaar onveranderd gebleven. Wel heb ik door dit vak en door de minor ‘Netwerken in de informatiesamenleving’ een ander perspectief  toegediend gekregen over het gebruik van SNS in het algemeen. Voorheen plaatste ik statusupdates en foto’s op Facebook zonder na te denken over de gevolgen. Ik plaats nu meer bewuster en voorzichtiger. Laatst had ik bijvoorbeeld voor de gein een foto geplaatst toen ik in ziekenhuis was omdat mijn schouder uit de kom was. Dag erna kreeg mijn moeder telefoontje van mijn tante uit de V.S. of ik een ernstige ongeluk had gehad. Blijkbaar onderschatte ik het bereik van Facebook.

Hoe ik op Facebook presenteer, komt voor 90% overeen met mijn ware identiteit. Identiteit is een belangrijke onderdeel van zelfconcept. Zelfconept is de totaliteit  van de gedachtes en gevoelens van een persoon tegenover zichzelf of een object (Rosenberg, 1986). Ik doe me niet veel anders voor op Facebook. Ik heb ongeveer 180 vrienden waarvan merendeels familieleden zijn. Ook heb ik nooit behoefte gehad om onbekende als vrienden toe te voegen om populair over te komen. Volgens Markus en Nurius (1986) kan het concept van een persoon ingedeeld worden in twee categorieën: het ‘huidige zelf’ en het ‘mogelijke zelf’. Het huidige zelf zijn de bestaande identiteiten die andere van jou kennen. Het mogelijke zelf is een zelfideaal wat je wilt zijn of wilt bereiken. In tegenstelling tot andere SNS zoals Hyves wat ik niet meer gebruik heb ik bij Facebook de neiging om meer mijn huidige zelf dan mijn mogelijke zelf te laten zien. Wellicht heeft te maken met hoe Facebook werkt en het feit dat bijna 90 procent van mijn Facebook vrienden familie of kennissen zijn die ik offline ook ken.


2 Comments on “Social Media Review”

  1. traymakers says:

    Grappig om te zien dat bijna iedereen volledig zichzelf is op facebook en dat bijna niemand nog meer sns is gaan gebruiken!

  2. tariq86 says:

    Haha, het viel mij ook op. Wellicht is dat het geheim van Facebook..


Leave a reply to traymakers Cancel reply